Vidste du at over 45 % af alle danskere mellem 15 og 46 år, bruger YouTube dagligt? Tallet er fra 2018 og hidrører en undersøgelse, der er lavet for DR Medieforskning. Der er ingen tvivl om, at dette tal er støt stigende, for YouTube er populær som aldrig før. Platformen har over 1 milliard månedlige brugere på verdensplan.
YouTube annoncering hjælper dig med at personliggøre dit brand. Video-materiale giver dig en unik mulighed for at kommunikere personlighed til dine besøgende, så de oplever en troværdighed hos din virksomhed. Overvejer du at benytte YouTube til annoncering, har du mange muligheder for at ramme din målgruppe med en eller flere videoannoncer.
Her har du mulighed for at vælge hvilket segment, der skal kunne se din videoannonce. Du kan segmentere på for eksempel
Det betyder, at du kan vælge at din YouTube annonce skal vises til kvindelige forældre mellem 20 og 25 år, bosat i København og med interesse for børnetøj. På den måde kan du ramme din målgruppe for annoncen helt specifikt.
Du kan ydermere differentiere på, hvornår din YouTube annoncering skal være aktiv. Det gælder både dage og tidspunkter. Det kan være at du ved, at den målgruppe du vil ramme, er mest købelystne de første 8 dage i hver måned. Du ved måske også, at de fleste køb foretages i tidsrummet mellem kl. 16:00 og 23:00 på hverdage og på alle døgnets timer i den første weekend i hver måned. Så giver det bedst mening for dig, at udnytte den viden til at aktivere din annonce i disse tidsrum.
På den måde er du sikker på at ramme din målgruppe på de dage og tidspunkter, hvor de oftest foretager køb hos dig.
For at annoncere på YouTube skal du benytte en Google Ads konto. Betaling foregår akkurat på samme måde, som betaling for Google Ads annoncer – altså ved budafgivelse.
Jo mere populære de videoer eller videokanaler, du ønsker at annoncere på, er – des højere er prisen for at vinde budrunden og aktivere din annonce. Du fastsætter et dagligt budget, som kan justeres efter behov og budget.
Du kan vælge mellem 2 forskellige former for annoncering
Vælger du TrueView annoncering, betaler du kun for visninger over 30 sekunder. Afbrydes annoncen inden de 30 sekunder, er der altså ikke nogen udgifter for dig.
Google Preferred annoncer kræver, at du har et stort budget. Denne form for YouTube annoncering viser hele din annonce og er derfor ikke billig.