Før du begynder at annoncere på Facebook, kan det være ganske rart at vide, hvad du skal forvente at betale for dine annoncer. Priserne kan nemlig variere grundet flere forskellige faktorer så som konkurrence, målsætning, annoncemateriale og meget andet.
I modsætning til Google hvor man betaler pr klik, betaler man på Facebook for eksponering – altså visninger. CPM står for “Cost Per Mille” hvilket betyder omkostninger pr tusinde visninger. Det betyder altså, at med en CPM på 100 kr., skal du betale 100 kr. for at opnå 1.000 visninger på Facebook. De seneste år har CPM-priserne svinget en del. I takt med at flere og flere benytter Facebook til annoncering og byder på de samme målgrupper, vil priserne stige, eftersom at Facebook prisfastsætter ud fra en auktionsmodel.
I modsætning til Google betaler du hos Facebook for visninger og ikke for clicks. I praksis varierer klikpriser meget efter hvor gode dine annoncer er. Facebook vurderer nemlig dine annoncers relevans for din målgruppe ud fra en række parametre.
1. Relevansscore
En relevansscore bestemmer, hvor relevant din annonce er i forhold til din målgruppe. Facebook vurderer ud fra interaktioner på din annonce så som likes, delinger, kommentarer osv. Hvis du har en relevansscore på én, betyder det, at din målgruppe ikke reagerer positivt for din annonce og du vil derfor få en højere CPM, da Facebook ‘straffer’ dig for at levere irrelevant indhold til din målgruppe.
2. Brug videoindhold
Facebook favoriserer annoncører, der bruger video som materiale til sine annoncer. Hos Ørskov Digital oplever vi, at vores kunder får en markant lavere CPM med det samme, at de benytter video frem for billeder til deres annoncer. Video fanger brugerens opmærksomhed nemmere og fungerer oftest bedre som en “top funnel” annonce mod forbrugeren. I nogle tilfælde kan billeder fungere bedre – f.eks. som dynamisk retargeting – men det vil i de fleste tilfælde have en langt højere CPM.
3. Valg af målgruppe
Vælg ikke en målgruppe, som alle andre annoncører vælger. Hvis du vælger den samme målgruppe, som dine konkurrenter vælger, vil du opleve en langt højere CPM. Vælg derfor en målgruppe, der er veldefineret. Vælg ikke en alt for snæver målgruppe, da dette også kan få ens CPM til at stige.
Facebook er et intelligent værktøj, der kan transformere brugbar data til endnu mere specifik data. Du kan f.eks. importere hele din e-mail liste til Facebook Business Manager og synkronisere alle kontakter, så du kan markedsføre mod disse personer på Facebook. Dataen bliver skaleret, så du finder målgrupper, der minder om det data, som du allerede har importeret til Facebook. På den måde kan du nu skalere dine kampagner ved at markedsføre mod brede men meget relevante målgrupper. Her vil CPM formentligt også falde, da du nu annoncer på Facebook mod relevante målgrupper, der ikke er alt for snævre.
Det er umuligt at sætte et præcist beløb på, hvad det koster at lave Facebook annoncering. Det er nemlig utroligt individuelt hvad virksomheder betaler til Facebook for at markedsføre. Nogle virksomheder bruger flere millioner i måneden på Facebook annoncering, mens andre bruger dem på Google eller slet ikke har så højt et forbrug.
Herunder ses vores estimat for, hvad virksomheder bruger i annonceforbrug på Facebook:
Lille webshop: 2.000-15.000 kr/md.
Mellem webshop: 15.000-75.000 kr/md.
Stor webshop: +75.000 kr/md.
Udfyld formularen og bliv kontaktet