Søgemaskineoptimering forkortes oftest til SEO, som er en forkortelse af den engelske betegnelse “Search Engine Optimization”.
Søgemaskineoptimering er et udtryk for alle de forskellige elementer, der indgår i søgemaskinen Googles måde at indeksere din hjemmeside på. Indekseringen bestemmer, om du for eksempel vises på side 1 i Googles organiske (gratis) søgeresultat på en given søgning.
SEO er en kompleks størrelse, som består af mange discipliner og ikke mindst af Googles eget system for indeksering. Nogle af disciplinerne er du selv herre over, men Googles indeksering er desværre ikke en helt gennemsigtig størrelse. Derfor kan det være svært at afgøre, hvorfor noget SEO går godt, mens andet går knapt så godt.
Vil du gerne selv give dig i kast med SEO, bør du som udgangspunkt først og fremmest lægge din energi i følgende fire områder inden for SEO:
Definér de søgeord, som dine kunder skal kunne finde dig på
Optimér dit websites opbygning på mange, komplekse områder
SEO venlige tekster og billeder henvendt til dine kunder
Intern og ekstern linkbuilding med værdifulde links
For det er vigtige SEO elementer, som Google tillægger stor værdi i indekseringen af din side. Desuden er det klart de elementer, der først skal være på plads for at opnå et positivt resultat. Så kan du nemlig altid bygge videre på et godt og solidt fundament.
Det er derfor en forudsætning, at du sætter dig grundigt ind i disse 4 elementer, hvis din SEO indsats skal lykkes.
Alle der arbejder målrettet med SEO, ønsker en side 1 visning. Det er ikke uden grund, for der er stort set ingen brugere, der går videre til side 2 eller 3, når de søger på Google. Men vi skal alle starte et sted og jo mere indsigt og viden du har, jo tættere kommer du på målet.
Samtidig er det værd at huske, at SEO indsatsen ikke viser sig med det samme. Den kræver kontinuerlig vedligeholdelse og optimering for at lykkes.
Alle elementer kræver din opmærksomhed i varierende grad, samtidig skal du have styr på de parametre, som Google ranker dig efter. Det kræver erfaring og viden, for som sagt er det ikke alle, der er målbare og nogle ændrer sig fra tid til anden.
Når Google skal indeksere dine sider, benytter de over hundrede forskellige faktorer, der hver især vægter forskelligt i din samlede ranking.
Det kan umiddelbart synes som en uoverkommelig opgave, at skulle danne sig et overblik over. Men øvelse gør heldigvis mester – ellers findes der mange dygtige og SEO kyndige bureauer, som kan hjælpe dig godt på vej.
Sætter du dig grundigt ind i søgemaskineoptimeringens verden, kan du opnå flotte resultater til stor gavn for din virksomheds fremtidige succes.