Alle virksomheder der beskæftiger sig med digital markedsføring, måler med garanti deres resultater. Mange virksomheder måler deres markedsføring ud fra omkostning pr konvertering, hvis de genererer leads, mens webshops kigger på ROAS (return on ad spend) – altså investeringsafkastet.
Driver du en webshop og sælger du fx et produkt med salgsværdi på 500 kr., vil du formentligt slukke for en kampagne, hvis du kan se, at du betaler mere end 500 kr. for den enkelte konvertering. Dette er en fejl!
Ved at måle din Customer Lifetime Value – altså livstidværdien for dine kunder – ved du, hvad dine kunder er værd over sigt. For efter at kunden har oplevet din kunderejse én gang, er han eller hun mere tilbøjelig til at købe igen grundet øget troværdighed.
Hvis livstidsværdien for din kunde er 1.500 kr., kan du altså godt betale 500 kr. for at få kunden til at købe første gang. Alle køb derefter vil nemlig koste minimale markedsføringsomkostninger hvis overhovedet nogen. Hvis du driver en forretning, hvor du sælger et produkt, der generelt har en lang levetid fordi det er besværligt at købe som fx huslån, forsikringer eller andet, giver det endnu bedre mening at have en høj konvertering første gang.
Denne vejledning viser, hvordan du kan udregne Customer Lifetime Value, livstidsværdien, hvis du driver en webshop. Bemærk, at det naturligvis er den gennemsnitlige livstidsværdi, da livstidsværdien for en kunde kan variere.
1. Gennemsnitlig ordrestørrelse (AOV)
Gennemsnitlig ordrestørrelse angiver den gennemsnitlige værdi, som kunder køber for på din webshop. Det er altså den omsætning, som du genererer i gennemsnit på alle dine ordrer.
I CMS så som Shopify, Magento og WooCommerce finder du den gennemsnitlige ordrestørrelse på dit dashboard.
Hvis du ikke kan finde den ved hjælp af følgende formel:
AOV = total omsætning/antal af ordrer
2. Købsfrekvens (f)
Købsfrekvens angiver, hvor mange gange en kunde køber hos dig i gennemsnit inden for en given periode på fx 12 måneder. Du udregner den ved hjælp af følgende formel:
F = antal af ordrer/antal af unikke kunder
3. Customer Value (CV)
Customer value eller kundeværdi angiver, hvor mange penge en kunde har købt for hos dig over en given periode på fx 12 måneder. Den udregnes ved hjælp af følgende formel:
CV = gns ordrestørrelse * købsfrekvens
Bemærk, at du skal benytte samme periode for alle udregninger. En god regel er at bruge 12 måneder.
4. Customer Value – med margin
Det kan være nyttigt at kende din kundeværdi efter omkostninger så som indkøbspris. Defor trækker du den fra og finder derved din avance ved hjælp af følgende formel:
CV (med margin) = customer value * margin
Bemærk, at margin angiver hvor stor en andel af produktet pris, som du faktisk tjener penge på. Tjener du fx 50 % på dine produkter, er din margin 0,5 (altså 50 %).
5. Gennemsnitlig levetid
Du har allerede udregnet kundeværdien i punkt 4 – men kigger du på en længere periode, kan du udregne kundeværdien pr måned og derefter gange værdien med det antal af måneder, som du regner med.
En tommelfingerregel siger, at en kundes gennemsnitlige levetid for en webshop er mellem 12 til 18 måneder.
Udfyld formularen og modtag en gratis analyse af din forretning