Inden for performance marketing arbejder man med ROAS, der betyder Return on Ad Spend. Nøgletallet viser, hvor stor en del du får tilbage i form af omsætning i forhold til de penge, som du bruger på din markedsføring.
ROAS udregnes ved at dividere den genererede omsætning med de markedsføringsomkostninger, der realiserede netop dén omsætning.
Formlen for ROAS:
ROAS = Omsætning / markedsføringsomkostninger
Hvis du laver Facebook annoncering eller Google annoncering, skal du kigge efter ROAS. Det skal du gøre, fordi at du på den måde finder ud af, hvilke produkter eller annoncegrupper, der giver dig det bedste investeringsafkast.
Du bruger 10.000 kr. på én måned på Google Ads. For disse 10.000 kr. genererer du en omsætning på 25.000 kr. Du har derved en ROAS på (25.000 kr./10.000 kr.) = 2,5. Det betyder, at du får dine penge igen 2,5 gange.
Husk, at din omsætning ikke er lig med din profit. Du har stadig omkostninger i form af indkøb samt faste omkostninger for at drive din forretning. Det giver derfor god mening at kigge på ROAS på produktniveau for at se hvilke produkter, du skal allokkere størstedelen af dit budget til. Det giver dog ikke mening at tro, at en ROAS på 1 giver dig break-even; netop fordi du har mange andre omkostninger.
I stedet for at udregne ROAS kan du udregne POAS (Profit on Ads Spend). Den udregnes ved at bruge bruttofortjenesten frem for omsætningen. Bruttofortjenesten finder du ved at fratrække produktionsomkostninger eller indkøbsprisen fra din omsætning. Herefter dividerer du med markedsføringsomkostningerne.
POAS = Bruttofortjeneste / markedsføringsomkostninger
Udfyld formularen og modtag en gratis analyse af din forretning