Inden du begynder at skrive tekster, bygge links eller optimere din hjemmeside ud fra tekniske parametre, bør du altid foretage en søgeordsanalyse. Dette skyldes, at en søgeordsanalyse viser dig hvilke søgeord, du lettest kan rangere på og hvor stor en søgevolumen der er på dem.
For at lave en søgeordsanalyse bør du have adgang til én eller flere programmer. Hos Ørskov Digital benytter vi Ahrefs, AccuRanker og Google Keyword Planner til at udarbejde søgeordsanalyser.
Først bør du stille dig selv spørgsmålet: ”Hvad ville jeg søge efter på Google, hvis jeg skulle finde mit produkt og ikke kendte til det i forvejen?”. Sælger du for eksempel Kildemoes cykler, bør du derfor kigge på, hvad folk søger, der relaterer sig til dette. Du finder formentligt ud af, at der er en fornuftig søgevolumen på ”kildemoes cykler” men at søgevolumen på ”cykler” er endnu større. Desuden kan du se, at ”røde kildemoes cyker” har den laveste søgevolumen af de tre søgeord. Ud fra denne information kan du nu se, at det er svært for dig at rangere på ”cykler”, nemmere at rangere på ”kildemoes cykler” og endnu nemmere at rangere på ”røde kildemoes cykler”. Ved hjælp af et værktøj så som Ahrefs kan du sammenligne dine konkurrenter og kigge på, hvor mange søgeord de har på deres respektive landingsside samt hvor mange ord de har skrevet på siden. Disse parametre kan bruge til at vurdere hvor mange ord du selv skal skrive og hvor mange søgeord der skal indgå i teksten.
Søgeordsanalysen kan også bruges til at vurdere, hvordan hjemmesiden skal struktureres. Det ville f.eks. være fordelagtigt at oprette en kategoriside med ”kildemoes cykler”, så alt trafik fra det søgeord vil vise den besøgende dit udvalg af Kildemoes cykler. Inde på denne side kunne du så oprette en underside, der lister alle røde Kildemoes cykler for også at være til stede på netop dét søgeord.
Linkbuilding er utroligt vigtigt for at opnå topresultater for organiske søgninger i Google. Man kigger på tre forskellige parametre for at vurdere værdien af link:
Populariteten af et link er styret af antallet af indgående links til et website. De seneste par år ser man dog, at antallet af links ikke er så vigtigt, som det har været førhen. Det er dog stadig utroligt vigtigt og er afgørende for din organiske placeringer i Google.
Google har anerkendt en række websites på verdensplan, som er utroligt troværdige websites. Disse sider stoler Google meget på. Man vurderer troværdigheden ud fra parameteret, DR, Domain Rating, som det kaldes på det analyseprogram, som vi bruger, kaldt Ahrefs.
Google kigger utroligt meget på artikler og sider, som linker til et website. Du skal forsøge at få links fra nichemedier, der er relevante i forhold til din egen hjemmeside. Hvis du sælger bamser, skal du derfor forsøge at få links fra sider, der også skriver om bamser eller i hvert fald nogen, som har samme målgruppe. Det kunne f.eks. være en side med børnelegetøj. Det kan være svært at finde nicher med meget stærke links, så vi anbefaler, at du kombinerer nichelinks med stærke domæner (gerne med DR over 70).
For at vurdere hvor mange links du skal have for at rangere i toppen af Google organiske søgeresultater, skal du lave det, man, inden for SEO, kalder en linkprofil analyse. Her kan værktøjer så som Ahref eller SEMRush bruges til at finde de søgeord, som du allerede rangerer fornuftigt på. Kig på, hvor mange links dine konkurrenter har til den side, som det samme søgeord rangerer for. Dyk ned i de links, som dine konkurrenter benytter og kig på, hvor stor en andel af de links, der er do-follow links. Do-follow links er links, som man fortæller Google, at der faktisk skal give rangeringer. Kig også på diversiteten af links, så alle links ikke bare kommer fra nichelinks eller PBN-links men i stedet på diversitet.
En god hovedregel er: få forskellige links.
Hvis din konkurrent har 200 do-follow links på det ønskede søgeord, kan du sjældent nøjes med 10 links. Vurdér derfor, hvor omkostningstungt det vil være at skulle konkurrere på søgeordet. Men husk, at 200 no-follow links ikke betyder, at du ikke kan konkurrere!
Pas på med at opbygge links for hurtigt. Det virker unaturligt, hvis din hjemmeside er relativt ny og du pludselig får 100 links i måneden. Opbyg derfor links gradvist, så det ser naturligt ud i Googles øjne. På den måde vil du få den bedste linkprofil og derved styrke din SEO gennem linkbuilding.
Når du får et link fra en anden hjemmeside, kan linket placeres på ét eller flere ord. Hvis dét ord, som giver et link, er præcis det samme ord som det søgeord, du gerne vil findes på – og som kan være et produkt – kan du risikere, at Google straffer dig for det. Opbyg i stedet diversitet af dine ankertekster, så det ser naturligt ud.
Vi tilbyder SEO i følgende byer:
Læs mere om SEO i Aarhus.
Læs mere om SEO i Kolding.